In mijn vorige blog noemde ik dat maatschappelijk, en binnen de VVT-organisaties, de discussie al gevoerd wordt of de kwaliteit van leven meer nadruk mag krijgen ten opzichte van de kwaliteit van zorg. Zo’n hernieuwde balans heeft impact op de arbeidsmarktkrapte in de ouderenzorg. Deze zal daardoor wel eens structureel kunnen verlichten.
Randvoorwaardelijk bij een hernieuwde balans tussen kwaliteit van leven en kwaliteit van zorg zijn de benodigde vaardigheden bij de medewerkers om “het goede gesprek” te kunnen voeren zodat er vraag-gestuurd gewerkt kan worden. Om de juiste vragen kunnen stellen is het goed kunnen luisteren essentieel.
4 Niveaus van luisteren
TheoryU (Otto Schärmer) onderscheidt 4 niveaus van luisteren:
- Downloaden: dit niveau is totaal ongeschikt om vraag-gestuurd te werken. Men luistert om herbevestiging van eigen mening/oordelen te krijgen. Dit niveau past eerder bij aanbod-gestuurd werken. Immers je luister alleen naar datgene wat past bij de diensten die je aan kan bieden.
- Luisteren om nieuwe feiten op het spoor te komen. Je zoekt naar iets nieuws. Voor het kunnen bedrijven van wetenschap is dit belangrijk.
- Empathisch luisteren: luisteren vanuit het standpunt van de ander en je eigen agenda bewust en volledig negeren. Hier begint vraag-gestuurd werken. Wat heeft de cliënt werkelijk nodig?
- Intuïtief luisteren: luisteren naar dat wat zich aan het ontvouwen is; aanhaken op datgene wat (nog) onzichtbaar is. Dit biedt een extra dimensie aan het vraag-gestuurd werken.
Infinite Inspiration heeft onderzoek gedaan naar maatregelen die VVT-organisaties nemen om de toekomstige arbeidsmarktkrapte in de ouderenzorg het hoofd te bieden.
Geïnteresseerd in een gratis exemplaar van het onderzoeksrapport of een samenvatting daarvan? Klik op de link.
Empathisch en intuïtief luisteren: dat klinkt simpel, maar dat is het niet! Bijna altijd moet je eerst via zelfkennis inzicht krijgen in de mechanismen die bij jou empathisch en intuïtief luisteren in de weg kunnen staan. Het vermogen om je hierin kwetsbaar op te stellen kan je echter ontwikkelen. Infinite Inspiration biedt organisaties, teams en individuen hiervoor resultaatgerichte maatwerkoplossingen aan, variërend van het verwerven van inzicht in een twee uur durende kennismakingsworkshop tot en met het begeleiden van de invoering in jouw organisatie.
Geef een reactie