Er is een continue maatschappelijk debat gaande over de stijging van de zorgkosten. Vanuit de politiek hebben zorgverzekeraars de regie gekregen de zorgkosten te beteugelen en om in te kopen op kwaliteit. Maar wat is nu kwaliteit in de zorg? Vaak is dat niet zo eenvoudig te definiëren. Naast meer objectieve criteria over kwaliteit spelen er ook subjectieve criteria van een individuele cliënt, waardoor de verbinding tussen cliënt en zorgverlener van groot belang is voor de ervaren kwaliteit door de cliënt.
Wat de meer objectieve criteria betreft heeft ook de IGZ richtlijnen en normen opgesteld maar het risico bestaat dat hier het systeem leidend wordt in plaats de bedoeling. Daarnaast zijn er ontwikkelingen ondersteund door het Kwaliteitsinstituut om te komen tot uitkomstindicatoren voor de meting van de kwaliteit.
Infinite Inspiration heeft zowel ervaring met het ombuigen van kwaliteitssystemen naar systemen die werken om de bedoeling te ondersteunen, als ook het organiseren en begeleiden van trajecten met alle stakeholders om tot uitkomstindicatoren te komen.
Drie kenmerken in onze aanpak:
- De bedoeling (intentie) voorop stellen (en niet de regels)
- De bewoner/klant erbij betrekken als het moet
- Samen met de verzorgenden
- Klein beginnen en direct aanpakken
Voor meer informatie: neem contact op met Houwke Ong of Tjwan Oei
Bronnen:
2016-05 Eindevaluatie Experiment regelarme instellingen (ERAI), Ministerie van VWS
2016-06-15 kamerbrief van Staatssecretaris Van Rijn: Meer tijd voor zorg: merkbaar minder regeldruk
2015-11 Verdraaide organisaties (samenvatting pdf), Wouter Hart