Net als het Infinity teken (de lemniscaat), heeft een bedrijfsplan (business model) twee verbindingen: Één naar de buitenwereld toe, en één naar de kern van de organisatie (of kern van de oprichter).
Iedereen is wel bekend met de verbinding van een bedrijfsplan met de buitenwereld:
- Terugverdienmodel (Return on Investment)
- Strategie met bijbehorend marketing plan
- Organisatie structuur
- Rollen (wie is de doelgroep, welke medewerkers, wie zijn de investeerders?)
- Activiteitenplan in de tijd (Actieplan/projectplanning)
- Dienst/Product
Het Business Canvas Model is hiervoor een veel gebruikt model. Maar waar ligt de verbinding met de passie van de oprichter, met de ziel van een organisatie? Minder tastbaar, maar in gesprek met een ondernemer voel je het direct: heb je met een bezielde ondernemer met passie te maken of niet! En een geïntegreerd bedrijfsplan is veel krachtiger , dan alleen een beschrijving van de “buitenkant”.
Wij verbinden een bedrijfsplan met de bezieling van uw organisatie, met de passie die in u leeft! Henry Mentink is zo’n bezield ondernemer, en hij heeft de UNO box ontwikkeld. Een concept waarin een bedrijfsplan wordt vorm gegeven, waarin zowel de verbinding met de “buiten”wereld (de materiële kant) , als met de “binnen”wereld (de bezieling) wordt vormgegeven. Deze geintegreerde invulling van een bedrijfsplan noemt Henry Mentink een bronplan. Mooie omschrijving, omdat dit bronplan de basis kan zijn en als bron kan fungeren van veel mooie activiteiten!
“De mens is het lichaam op aarde en tegelijkertijd bezield; de mens is een spiritueel wezen. Het lichaam zit in het dagelijkse duale denken en vanuit de bezieling gezien ben je één met het universum. Om dit te vertalen naar een organisatie, heeft Henry Mentink (UNO – foundation) het beeld van een UNO-box gemaakt.
De UNO-box nodigt uit om “out of the box” te denken
|
Als Infinite Inspiration zien we de waarde van dit bronplan en begeleiden we organisaties met een strategie vraag of een vraag naar het opzetten/actualiseren van hun bedrijfsmodel met behulp van dit bronplan.
Het unieke aan het bronplan is de verbinding met de interne aspecten van uw organisatie, en met het het denken in overvloed in plaats van denken in schaarste.
Succesvolle voorbeelden van toepassingen van het bronplan en de UNO-box:
- 1993: kunstuitleenconcept (bedacht door kunstenaar Pieter Kooistra)
- 1ste concept Wereldwinkels
- Deelautobedrijf MyWheels
- Village Trade Center ‘het Veerhuis” te Varik
Wilt u ook met uw geïntegreerd bedrijfsplan, uw bronplan aan de slag?
Neem dan contact op met Tjwan Oei of Houwke Ong.
Nieuwsgierig naar de dimensies en verbinding tussen de kern en de buitenkant? Lees hier verder.