Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is een feit. Terugkijken hoe deze tot stand is gekomen, helpt niet naar de toekomst.
Wat wel helpt, is om te verkennen op welke gebieden het kwaliteitskader verpleeghuiszorg uw organisatie kan ondersteunen. Door de bedoeling te doorgronden in plaats van te focussen op de regels.
Zien uw medewerkers op tegen alweer nieuwe kwaliteitseisen?
Die weerstand heeft niet altijd te maken met de verandering op zich.
Erachter komen waar het dan wél mee te maken heeft, dat is ons vak.
U, als Raad van Bestuur bent verantwoordelijk voor het opstellen van een kwaliteitsplan en verslag volgens de nieuwe normen “Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg”. Bent u er gerust op dat u de eerste aanleverdatum van 1 juli 2017 haalt?
Als u daar nog niet helemaal gerust op bent, kunnen wij als resultaatbureau u helpen bij de realisatie. Wij hebben ervaring met de invoering van kwaliteitssystemen inclusief de bijbehorende meetinstrumenten. Die ervaring hebben we in de profitsector opgedaan, maar ook in de zorg (waaronder Kentalis en het KNGF).
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen?:
1. De tijdslimieten halen zoals opgegeven?
Wij zijn ervaren project/programmamanagers. We hebben met een tijdspad naar een kwaliteitsplan volgens de nieuwe kaders alvast een voorschot genomen op het implementatieplan van de stuurgroep Implementatie kwaliteitskader verpleeghuiszorg dat op 1 april 2017 beschikbaar zou worden gesteld.
2. Meer kwaliteit en zorg met minder regels?
Wij hebben ervaring met borging en certificering van kwaliteitssystemen, gestoeld op een praktische leest. Wij helpen uw organisatie zich richten op de bedoeling (dat geeft veel meer energie en inspiratie), in plaats van op de regels.
3. Overgaan tot actie in plaats van blijven hangen in oeverloze discussies?
Wij werken met een praktische variant van “Getting Teams Done”, waarbij we teams helpen in teamverband te focussen op de bedoeling, zonder te “verzanden” in lange discussies. U krijgt zicht op welke inspanning gedaan moet worden om de tijdslimieten te halen.
4. Interesse om zonder zorgen het nieuwe kwaliteitskader verpleeghuiszorg invulling te geven?
- Wij starten met een sessie van 2 keer 2 uur, waarin we met u en uw verantwoordelijke medewerker(s) een stappenplan doornemen, gericht op de succesvolle invoering van het nieuwe kwaliteitskader verpleeghuiszorg in uw organisatie.
- Daarin brengen we uw huidige situatie in kaart, en koppelen dat aan de eerstvolgende te nemen acties.
- U heeft hiermee zicht op welke stappen u wanneer moet gaan zetten, om succesvol het kwaliteitskader verpleeghuiszorg in te voeren.
NB: Heeft u nog geen lerend netwerk met collega’s operationeel, of voldoet dit netwerk nog niet aan de eisen van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg? Wij ontzorgen u door het proces en de bijeenkomsten te organiseren volgens de vereisten uit het Kwaliteitskader.
Bij het lezen van het kwaliteitskader stuiten wij ook op vragen en onduidelijkheden. Die vragen hebben wij gesteld aan het Zorginstituut Nederland. Bent u geïnteresseerd in de vragen en antwoorden? Hier kunt u deze nalezen. Wilt u hierover naar ons reageren of aanvullende of andere vragen stellen?
Neem dan contact op het Houwke Ong of Tjwan Oei